Misyonerlik Nedir?

misyoner 1MİSYONERLİK VE TÜRKİYE’DE MİSYONERLİK FAALİYETLERİ
Serdar AY/Yüksek Lisans Tezi, 2007-NİĞDE, S.18-19

MİSYONERLİK KAVRAMI
Latince missio teriminden gelmekte olan “misyon”, sözlük anlamı itibarıyla görev, yetki, bundan türetilmis olan misyoner terimi ise “görevli olan kisi” anlamlarına gelmektedir. Ancak Hıristiyan geleneginde misyoner ifadesi, bir kavram olarak, resmi kilise teskilatı ya da herhangi bir Hıristiyan cemaat tarafından Hıristiyan mesajını ve dinini yaymak amacıyla özel olarak yetistirilen ve bu çerçevede özellikle Hıristiyanlık dısı toplumlarda görevlendirilen kisi anlamına gelmektedir. Böylesi kisilerin olusturdugu harekete ise misyonerlik adı verilmektedir. 19 Misyonerlik denilince akla ilk olarak Hıristiyanlıgın gelmesinin en önemli sebebi “misyon” kelimesinin İncil diline ait bir kelime olmasıdır.20

Misyonerlerin hedefin bütün dünyanın Hıristiyanlasmasıdır. Bu hedeften önce Hıristiyan olan ve Hıristiyan olmayan toplumlar için ayrı ayrı hedefleri vardır. Hıristiyan olan toplumlar için hedefleri;onları birlik beraberlik içinde tutmaktır. Hıristiyan olmayan toplumlar içinse gayeleri onları Hıristiyanlastırmaktır. Sayet bu mümkün olmazsa onları kendi dinlerinden sogutmak, süpheye düsürmek ve sonraki nesiller yoluyla tamamen dinlerinden döndürmektir. Misyonerler bu sayede istedikleri toplumu kendi istekleri dogrultusunda daha rahat yönlendirme amaçlarındadırlar21.

Misyon ve misyonerlikle yakından ilgili olarak kullanılan diger çesitli terim ve kavramlar da bulunmaktadır. Bunlar arasında evangelizm ve evangelizasyon, Hıristiyan mesajının insanlara ulastırılmasını hedefleyen anlayısı ifade ederken, Bunlardan baska Hıristiyan mesajına sahitlik (witness), mesajın ilanı (proclamation) ve martyria (sehadet) gibi kavramlar da misyonla iliskili olarak kullanılmaktadır.22 Misyonerlikle ilgili degisik terimlerin kullanılmasının en önemli sebeplerinden birisi misyonerlik kavramının biraz daha yumusatılmak istenmesidir23.

Misyonerler zaman içerisinde hükümet ve ticari çevrelerden de destek görmüslerdir. Misyonerler genelde din adamlarıdır. Bununla birlikte ilk misyonerler ve bilhassa modern zamanlarda ruhban olmayan sahıslar ve hatta kadınlarda misyoner olarak görülmektedirler. Misyonerler inancın eksik oldugunu düsündükleri her yerde kendi memleketlerinde veya haricinde faaliyet gösterebilirler. Dini vaaz ve egitim isini yazarak, tercüme ederek ve kitaplar yayımlayarak yapan misyonerler, zaman zaman bir dildeki ilk kitabın basımını da yapmıslardır.24

Misyonerlik faaliyetleri sadece Hıristiyan misyonerleri tarafından yapılmamıstır. Tarih boyunca her türlü inanç sistemi misyonerlik faaliyetlerinde bulunmustur. Fakat bu faaliyetleri en yogun ve sistematik yapan topluluk Hıristiyanlardır. Hıristiyanlıgın ilk zamanlarından itibaren misyon faaliyetlerinde bulunmuslardır ve bu faaliyetler sırasında her türlü yola basvurmuslar. Hatta bazı zamanlarda siddet ve baskı uygulamaktan kaçınmadıkları da görülmektedir. Bunun en açık örnegi Amerika kıtasının kesfi sırasında orada yasayan halka uygulanan yöntemlerdir. Misyonerler vasıtasıyla Hıristiyanlasan toplumların yerli halkının hiçbir zaman özgür oldugu görülmemistir. Onlar her ne kadar aynı dine inanan insanlar olsalar da, yeni kurulan düzen adeta bir isgal ve sömürge anlayısıyla kurulmustur. Amerika’dan Afrika’ya, Uzak dogu’dan Slav milletlerine kadar Dünya bunun örnekleriyle doludur. Yeni gelenler hep efendi, birinci sınıf insan, yerliler ise hep köle, ikinci, üçüncü sınıf insan muamelesi görmüslerdir. 25 Bu bilgilerden anlasılacagı üzere misyonerligin klasik bir teblig faaliyeti olmadıgını görmekteyiz. Misyonerligin siyasi, ekonomik, sömürgecilik, emperyalizm vs. birçok hususun vasıtası olarak kullandıkları anlasılmaktadır26.

Dip Notlar:
19 Sinasi GÜNDÜZ, Mahmut AYDIN, Misyonerlik, Kaknüs Yayınları, Agustos 2004, st. s.13.
20 Zeki ARSLANTÜRK, ‘‘Türkiye’de Misyonerlik Faaliyetleri’’, SAV, Ensar yayınları,st. s. 382.
21 ARSLANTÜRK, a.g.e., s. 383.
22 GÜNDÜZ, AYDIN, a.g.e., s. 8.
23 GÜNDÜZ, AYDIN, a.g.e., s. 9.
24 Remzi KILIÇ, ‘‘Misyonerlik ve Türkiye’de Misyonerlik Faaliyetleri’’, Türklük Bilimi Arastırmaları, s.19, 2006 Nigde, s. 327-242.
25 Ali ERBAS, Sakarya Üniversitesi lahiyat Fakültesi Dergisi. 7/2003 s. 14.
26 ERBAS, a.g.e, 15.